ATEŞ PAHASI KAHVE



Bir gün Kanuni Sultan Süleyman maiyetiyle beraber Istranca Ormanları'na doğru avlanmak üzere yola çıkar.
Tam ormana vardıklarında yavru bir ceylanın peşinde koşuştururken bulutlar kararır, gök gürler ve şiddetli yağmur başlar.
Herkes iliklerine kadar ıslanır.
Ne yapacaklarını bilmez bir haldeyken civarda kandili parlayan bir kulübeye koşarak gidip sığınırlar.
Konuksever kulübe sahibi ıslanmış onca insanı ısıtmak için yakacak neyi var neyi yoksa hepsini yakar.
Birkaç saat sonra misafirlerin üstü tamamen kurur ve yol görünür.
Lala, kulübe sahibinin yanına gidip teşekkür eder ve ateşin pahasını sorar.
Adam, "Bin altın efendim" der.
Lala, "Yaktığın odunlar bir altın bile etmez niçin böyle densüzlük edersin" diye adama çıkışınca adam da "Evet odunlar dediğiniz gibi bir altın bile etmez; ama yağmur altında, bu dağ başında, ateşin karşısında ısınmak çok pahalı bir şey onun için ben sizden odun parası değil, ateş pahası istedim."der.
(Türkiye'nin somut olmayan kültürel mirası/ Kültür Bakanlığı/ Deyim)

Ateş pahası deyiminin kaynağı bu hikayeye dayandırılıyor.
Markalar neden pahalıdır bence cevabı bu hikayededir.

Mc Donalds'ın bir reklamını gördüm.
Starbucks'a gönderme yapıyordu.
Sırf kutuya isminizi yazdılar diye niye daha çok veriyorsunuz, bizde kahve 1 lira diyorlardı.
Benzer şeyleri Türkiye yiyecek içecek sektöründeki hemen herkes söylüyor.
Herkes kahvenin parasına odaklanıp markayı ve müşterilerini "densüzlük"le suçlarken, Starbucks dünyayı adeta işgal ediyor.
Hem de ateş pahası ile...

Fiziki ve sosyolojik şartlar nedir?
Müşteri ne arıyor ve bunun için ne ödeyebilir?
Nasıl bir yağmur yağıyor?
İnsanlar nerede yaşıyor ve nasıl yaşamak istiyor?
Toplanmak için başında, ne arıyor?

Bu sorular gerçekten sorulmaz ve cevapları verilmezse Mc Donalds'ın ya da onunla aynı cümleleri kuranların 1 liralık kahvesi, odun kimliğinden çıkmayacak, çıkamayacak.
Starbucks daha da büyümeye devam edecek.

Özelikle parekende içecek sektöründe çalışanlara tavsiyem, bir ay her gün Starbucks ya da onun gibi milletin rağbet ettiği bir markaya yolunuz düşsün.
Ne alıp sattığını öğrenin, sonra rekabet edersiniz.

Yorumlar

  1. Bu hastalığın adı Görenek belasından başka bir şey değil.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

MELEKLERİN İNTİKAMI

Irishman Çok Uzuuuuuuuuun!

OSMANLICA SARIŞIN ÇEKİK GÖZLÜLERİN İŞİ